fbpx
Vademecum Bezglutenowca #7 Błonnik pokarmowy- ważny element w diecie bezglutenowej

Vademecum Bezglutenowca #7 Błonnik pokarmowy- ważny element w diecie bezglutenowej

Błonnik odgrywa ważną rolę w prawidłowym funkcjonowaniu naszego organizmu. Osoby na diecie bezglutenowej szczególnie powinny dbać o odpowiednią zawartość błonnika w swojej diecie, ponieważ pamiętajmy, że dieta bezglutenowa jest dietą eliminacyjną. W tradycyjnych potrawach zawartość błonnika jest niewielka. Według badań wysoką zawartość błonnika mają produkty zbożowe. Produkty bezglutenowe cechują się niższą zawartością błonnika. W takim razie jak poradzić sobie z dostarczaniem odpowiedniej ilości błonnika organizmowi będąc na diecie bezglutenowej?

Zacznijmy od tego, czym tak właściwie jest BŁONNIK. Według definicji w literaturze fachowej;

 

BŁONNIK-„Włókno pokarmowe określane mianem błonnika, to kompleks heterogennych substancji obecnych w ścianach komórkowych roślin. Ze względu na specyficzne właściwości, błonnik to związek odporny na działanie enzymów obecnych w przewodzie pokarmowym człowieka. Dzięki temu stanowi prozdrowotny składnik diety.”

 

Błonnik pokarmowy- „to chemicznie niejednorodne składniki pochodzące z roślin spożywanych przez człowieka, a także węglowodany, które nie ulegają trawieniu i wchłanianiu w jelicie cienkim, natomiast ulegają pełnej lub częściowej fermentacji w jelicie grubym”

W jednej z definicji pojawiło się określenie, że błonnik stanowi prozdrowotny składnik diety, czyli tak właściwie, co to znaczy?

Zwiększanie efektywności trawienia oraz wchłaniania składników odżywczych

Wywołuje uczucie sytości

Wspomaganie mikroflory organizmu

Wspomaganie perystaltyki jelit.

 

Będąc na diecie bezglutenowej warto używać produktów takich jak mąka gryczana, kokosowa, tapiokowa, amarantusowa lub ziarna; siemię lnu, słonecznik, dynia czy orzechy.

Ciekawą formą wzbogacania swojej diety w błonnik pokarmowy są błonniki w postaci proszkowej takich jak psyllium czy błonnik jabłkowy. Można je śmiało dodać bezpośrednio do jogurtu. Błonnik jabłkowy może być też ciekawym dodatkiem do deserów. A więc przyjemne z pożytecznym!

 

Błonniki bezglutenowe SANO GLUTEN FREE

 

Dodaj komentarz

×
×

Koszyk